از الکل، آب مرکبات، غذاهای پرادویه و نوشیدنیهای کافئین دار که میتوانند مثانه شما را تحریک کنند، خودداری کنید. غذاهای سرشار از ویتامین c و یا مکمل های ویتامین c بخورید. دست های خود را مرتباً با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه هر بار بشویید. اگر چه این رادو دارو به لحاظ فیلتره شدن از گلومرول ها و نیز ترشح شدن از توبول ها یا لولههای ادراری باعث نمایان شدن هم پارانشیم کلیه وهم سیستمهای جمع کننده (collecting systems) ادرار میشود، لیکن تصاویر به دست آمده از این رادیو ایزوتوپ ازنظر کیفیت قابل مقایسه با اسکن DMSA نیست. سنتی گرافی قشر کلیه با استفاده از رادیو داروی (99m-technetium-glucoheptonate (99m-Tc GHA ایزوتوپ دوم رادیو داروی 99m-Tc GHA است. وارد شدن فشار بر دستگاه مجاری ادرار خانمها هنگام رابطه جنسی، برقراری رابطه با شریک جنسی جدید، داشتن رابطه جنسی دهانی، استفاده از کاندومهای نامناسب، استفاده از اسپرمکشها، عفونتهای مقاربتی (مانند سوزاک، مایکوپلاسما و…) و ادرار نکردن بعد از رابطه جنسی در بروز عفونت ادرار نقش دارند.

عفونت معمولاً از دستگاه ادراری تحتانی با عنوان عفونت مجاری ادراری (UTI) شروع می شود. برای خرید دمنوش گیاهی مخلوط بابونه تی بگ می توانید از مهرگیاه اقدام به خرید نمایید. علاوه بر روش های گیاهی مختلف که می توانید از طریق آن ها به کاهش مشکلات ادراری کمک کنید باید توجه کنید که اگر مشکل شما جدی است و از بیماری رنج می برید حتما باید به پزشک مراجعه کنید و تحت نظر پزشک درمان مورد نظر خود را دریافت کنید، توجه کنید که اگر تحت عمل جراحی یا هر یک از موارد دیگر که پزشک تجویز می کند قرار گرفتید باید در مصرف روش های خانگی خودداری کنید و قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید. عفونت ادراری کودکان به راحتی قابل تشخیص است ولی تشخیص و درمان به موقع آن از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که تعلل در رسیدگی به این نوع عفونت احتمال آسیب های جدی به کلیه ها را افزایش می دهد.

در این مرحله ارزیابی یورورادیولوژیک با استفادده از سونو گرافی، تکنیکهای رادیولوژیکی و همچنین بهره گیری از پزشکی هستهای، میتواند در رسیدن به تشخیص سریع و به موقع، قبل از بروز هرگونه آسیب پیش رونده در پارانشیم کلیه و از دست رفتن فرصت، مفید و راه گشا باشد. آیا اتصال باکتری میتواند به سلولهای اورواپیتلیال در پیدایش پاسخ التهابی حاد در کلیه یا بروز آسیب مزمن و ایجاد اسکار نقش داشته باشد، پرسشی است که بهشدت تحت بررسی و تجزیهوتحلیل است. به اعتقاد برخی محققان اگرچه نقش E.coli نوع چسبان در پاتوژنز اسکارهای کلیه به طور کامل روشن نشده است، لیکن اتصال باکتری به اورواپی تلیوم میتواند پاسخ التهابی ناشی از آندوتوکسین ها و لیپوپلی ساکارید های باکتری علیه بافتهای کلیه را شدت بخشد. نکته قابل ملموس این است که بیماران مبتلابه عفونت با E.coli از نوع چسبان (adhering) دارای علائم عمومی یا سیستمیک بارزتری نسبت به انواع غیر چسبان (nonadhering) هستند و پاسخ التهابی در آنها مثل وجود لکوسیت در ادرار، (Serum C- reactive protein (CRP و سرعت رسوب گلبولهای قرمز یا میزان سدیمانتاسیون شدیدتر است.

از مزیتهای مهم رادیو داروی EC اتصال کم آن به آلبومین پلاسما، بالا بودن درجه شفافیت تصاویر حاصل از دیورتیک نفروگرام، سریعتر بودن میزان کلیرنس آن (پاک شدن آن) از کلیه و قرار گرفتن بیمار در معرض تشعشعات کمتر به ویژه در کودکان در مقایسه با 99m Tc-DTPA است، که مقبولیت استفاده از این رادیو دارو را افزایش داده است. قابل لمس بودن کلیه مبتلا در%60 موارد، دفع پروتئین از ادرار (پروتئین اوری) و دفع گلبول سفید از ادرار (پیوری) در آزمایش ادرار و همچنین غیرمعمول بودن نارسائی کلیه به دلیل یک طرفه بودن بیماری، از دیگر یافتههای بالینی در مبتلایان است. سابقه عود عفونت ادراری، موفقیت آمیز نبودن درمان، وجود میکروارگانیسمهای غیرمعمول در کشت ادرار، سپتی سمی، غیر طبیعی بودن معیارهای رشد و تکامل در بیمار، وجود مثانه متسع در معاینه، لمس توده در ناحیه فلانک، مختل بودن تستهای عملکرد کلیه و اختلالهای الکترولیتی، همگی به نفع یک عفونت ادراری عارضه دار هستند. به دلیل متفاوت بودن پروتکلهای مربوط به پیلونفریت در رابطه با تصویر برداری از پارانشیم کلیه، معیاری که همه محققان روی آن اتفاق نظر داشته باشند وجود ندارد.

بهرغم برخی ویژگیهای سونو گرافی مثل غیر تهاجمی بودن، سهل الوصول بودن، نداشتن عوارض جانبی، توانائی آن در بررسی همزمان سایر ارگانها، ارزیابی سالانه رشد کلیه (ها)، ظرفیت مثانه وارزیابی میزان ادرار باقیمانده در مثانه و برخی مزایای دیگر، مقبولیت استفاده از این تکنیک تصویر برداری را افزایش داده است. از طرف دیگر، دیده شدن مناطق دارای تراکم کمتری از رادیو داروی DMSA در تصویر برداری از کورتکس کلیه و یا مشاهده مناطق فتوپنیک یا غیر یکنواخت (غیر هموژن) در قشر کلیه نشاندهنده وجود التهاب و درگیری در پارانشیم کلیه است. البته امروزه برای شناسائی هرگونه انسداد احتمالی در دستگاه ادراری از رادیو تریسر دیگری به نام (L,L-ethylenedicysteine (EC آغشته به (Tc 99m technetium (99m Tc استفاده میشود. در نوزادان به لحاظ تکامل ضعیف سیستمهای دفاعی در رابطه با جلوگیری از انتشار باکتری در صورت همراه بودن عفونت ادراری با ناهنجاریهای دستگاه ادراری، پیدایش سپتی سمی و گاهی همراه با مننژیت یافته غیرمعمولی نخواهد بود. این رادیو تریسر بهرغم مزیتش در نشان دادن آزردگیهای بزرگ و قرار گرفتن بیمار در معرض تشعشعات کمتر نسبت به اسکن DMSA به دلیل پائین بودن حساسیت آن در نمایان ساختن آسیبهای کوچک پارانشیم کلیه، کاربرد چندانی در ارزیابی کودک مبتلابه پیلونفریت ندارد. زنان به دلیل آناتومی زنانه (کوتاه تر بودن مجرای خروجی ادرار در آنها نسبت به مردان) و کاهش استروژن پس از یائسگی بیشتر در معرض این بیماری می باشند.

تظاهرات بالینی عفونت ادراری علاوه بر وابسته بودن به شدت التهاب ناشی از واکنش میزبان (کودک) و میکروارگانیسم به وسعت عفونت و سن یمار نیز بستگی دارد. بیشتر بدانید: بالا بودن اوره خون نشانه چیست؟ سنگهای Struvite بیشتر از سنگهای اگزالاتی با عفونت سیستم ادراری همراه هستند و در اغلب موارد پروتئوس میرابیلیس و دیگر باکتریهای تجزیهکننده ادرار عامل عفونت ادراری در گرفتاریهای مربوط به سنگهای ادراری از نوع استرویت متخصص کلیه در تهران به شمار میروند. در برخی مطالعات در %30 موارد در کشت ادرار نوزاد مبتلابه سپپتی سمی همان میکروبی که در کشت خون مشاهده بود، رشد کرده بود. به طور کلی بهره گیری از دیگر مطالعات تصویری تکمیلی برای تأیید ناهنجاری مشاهده شده در سونوگرافی ضروری است. در سالهای اخیر با توجه به تحولاتی که در نحوه ارزیابی این گروه از بیماران به وجود آمده، توانستهاند به کمک مطالعات تصویری اطلاعات خوبی را از وضعیت سیستم ادراری کسب و آز آن در زمینه تشخیص، درمان و پیگیری بیماران استفاده کنند. سونوگرافی که از امواج صوتی برای نشان دادن تصویری از کلیهها و مثانه استفاده میکند. اگر چه درموارد مشکوک، سونوگرافی و بیوپسی کلیه از راه پوست و درمان با آنتی بیوتیک را در حفظ عملکرد کلیه مؤثر میدانند. معمولاً برای درمان این عفونت از آنتیبیوتیکها استفاده میشود.